onsdag 17 november 2010

Mindre förlag och recensioner

Mindre förlags böcker har svårt att få sina böcker recenserade. Det är inte bara ett trist faktum, jag tycker det är ett hot. Jag har tänkt på det här hela morgonen som började med att jag läste ett inlägg om en nyutgiven bok om feministrörelsens historia " Tusen systrar ställde krav", berättat av dem som var med, som inte fått så mycket uppmärksamhet i media, hittills. Flera andra böcker i samma genre har fått stor uppmärksamhet. Skillnaden? Den nonchalerade boken är utgiven på ett litet, ännu okänt, relativt nystartat förlag?

Vad händer på tidningsredaktionerna när vaktmästaren kommer med sin postvagn rullande mellan skrivborden, och lastar upp bokpaket med recensionsexemplar? Faller recensentens öga först på förlagsnamnet? Lägger han/hon de stora bolagens böcker på skrivbordet och de små förlagens böcker under skrivbordet i en papplåda; "om det blir tid över kan jag väl kolla på de där-typ sekunda böckerna". Tid blir aldrig över. Och sedan kommer nya böcker från det stora förlaget/n, som också kanske äger tidningen där recensenten har sin arbetsplats.

Så här skriver journalist och förläggare Mariann Andersson i ett äldre inlägg på journalisten.se:

"Kanske borde böckerna skickas ut för recension med förlagsnamnet borttaget? Det skulle vara intressant att se vad som blev följden. Troligen en revolution som innebar att produktens kvalitet blev det avgörande, inte ägar- och maktförhållanden. Detta skulle gagna kulturdebatten i stort och allmänheten. Nu sker en enorm smygindoktrinering som lett till en kommersialisering av sällan skådat slag."/"Det blir nästan som om förlaget recenserar sina egna böcker. Sådant borde inte få förekomma!"

Läs hela hennes debattinlägg (hela ursprungsversionen har hon lagt in i kommentaren under inlägget för att det inte skulle kortas) här

5 kommentarer:

Evas värld sa...

Verkligen sant! Små förlag kämpar i motvind. Vad bra att du tar upp detta! Dessutom är det ett trist fenomen med hur kändisfaktorn från teve slår igenom när det ska skrivas om böcker. Känd från teve=närmast automatisk uppbackning i de stora tidningarna oavsett hur det du skrivit är!

Annika sa...

Håller helt med om att det är åt skogen. Jag antar att recensenterna utesluter böcker som de tror har en liten läsekrets? Kan de bero på platsbrist i tidningen? Vore intressant att få höra hur en recensent ser på saken.

Jane Morén sa...

Ja Eva, det är tråkigt att uppstickare har så mycket uppförsbacke. Jag tycker idén om att böckerna ska recenseras med namnet på förlaget borttaget är en superbra idé!

Annika, om jag ska spekulera fritt och stödja mig på vad mer insatta sagt så ligger inte makten hos den enskilda recensenten utan hos de som har makten att bestämma vad som ska synas i media. Ett långvarigt maktförhållande som sedan blivit en statusmall som blivit kött och blod hos de som bedömer litteratur (och hos allmänheten?), ett bedömande av böcker från mindre förlag som troligen sekunda. Men inte förrän vi frågar flera recensenter kan vi ju veta säkert.

Kim M. Kimselius sa...

Jane, som vanligt tar du upp intressanta saker. Önskar att förlagsnamnen skulle tas bort från paketen så att boken blev anonym, fast... omslaget talar ju ändå om vilket förlag boken kommer ifrån. Men det är som du säger, kommer man från ett stort förlag recenseras böckerna, har man dessutom varit med på tv i någon form, då hamnar man dessutom i tv-sofforna! Det enda vi som ger ut på mindre förlag kan hoppas på är att våra läsare sprider orden om hur bra våra böcker är. För det är ju egentligen de "recensionerna" som är de viktigaste... Kram Kim

Jane Morén sa...

Kim , tack för din kommentar. Klart att förlagens namn måste stå på böckerna när de når läsarna, men man hade önskat att det var möjligt att skicka recensionsexemplar utan förlagsnamnet. Läsarna är såklart de viktigaste, det är de som ska köpa och läsa böckerna, men recensenter har enorm makt, en makt som det är viktigt att syna, speciellt när många av recensenterna arbetar på tidningar som ägs av förlag som ger ut böckerna.